We noemen het spelen, hoe mijn kleinzoon, van net een jaar, bezig is. Maar ik zie ook een zeer enthousiaste en ondernemende ‘student’ met veel doorzettingsvermogen, die gretig én wonderbaarlijk snel leert en met al zijn energie en zintuigen de wereld onderzoekt.
Hij gebruikt zijn hele lichaam. Alles wordt aan alle kanten bekeken, gevoeld en geproefd!
In onze visie over leren, denken en intelligentie is het lichaam de afgelopen honderden jaren steeds meer losgekoppeld van de hersenen. Bij leren hebben we daardoor de neiging om onze zintuigen te verwaarlozen. Onze hersenen worden vaak te veel op zichzelf gezien en te weinig als onderdeel van het zenuwstelsel. Terwijl de hersenen worden ontwikkeld via de impulsen van het zenuwstelsel die binnenkomen via de zintuigen.
Mindful leven
We komen nu weer in een tijdperk waarin we beginnen te begrijpen dat ons lichaam heel intelligent is. Bij het leren al je zintuigen goed gebruiken, is van belang voor de ontwikkeling van verschillende soorten intelligenties*. En zeker ook voor je intuïtieve intelligentie.
Intuïtieve ontwikkeling betekent vollediger leren waarnemen, de communicatie tussen gevoel en denken herstellen. En je zintuigen optimaler gebruiken. Door af te stemmen op je intuïtie leer je weer af te dalen in je lichaam naar wat voelbaar is. Je gaat meer ‘mindful’ leven.
Leerstoornissen?
Je kunt zo op ook op een intuïtieve manier kennis opnemen. Het volgende verhaal (uit Breinkrakers van Tom Wujec) is daar een goed voorbeeld van. De auteur Don Campell, schrijver van Introduction to the Musical Brain, moest eens een groep leerlingenen met leerstoornissen de letters van het alfabet leren.
Andere leraren hadden de opgave als onmogelijk afgedaan, omdat de leerlingen de letters niet konden onthouden en grote moeite hadden met overschrijven. Campbell benaderde het echter anders. Hij liet de leerlingen de letters met hun lichaam schetsen. Ze liepen de letters, tekenden ze met hun ellebogen, en dansten de één na de ander. Binnen zeer korte tijd konden alle leerlingen het hele alfabet opzeggen.
Het volgende (uit Psychologie juni 2009) sluit hierop aan:
Talen op de tast
Voelend een andere taal leren? In een Frans onderzoek werden de proefpersonen verdeeld in twee groepen. De ene groep leerde op de klassieke manier afbeeldingen van op Japans lijkende karakters te koppelen aan de daarbij behorende klank. De andere groep mocht ook gebruik maken van hun tastzin: met hun handen mochten ze de 3D versies van de karakters betasten. De ‘voelgroep’ kreeg de fictieve taal veel sneller onder de knie. De onderzoekers vermoeden dat voelen als een soort ‘sensorisch cement’ werkt tussen zien en horen.
* = Bijvoorbeeld: sociale, creatieve, fysieke, ruimtelijke, mentale, emotionele, muzikale of spirituele intelligentie (zie ook de theorie van Howard Gardner over meervoudige intelligentie).
Zie ook:
Wijsheid overstijgt intelligentie